Het gebruik van LZV blijft stijgen. In het afgelopen jaar zijn er maar liefst 400 nieuwe LZV’s in gebruik genomen. Daardoor stijgt het aantal LZV’s naar bijna 1800 in Nederland. Dat meldt TLN, daarnaast verwacht men een verdubbeling van dit aantal in de komende jaren.

 

LZV’s zijn bekend om hun voordelen. Een LZV kan 50% meer vracht meenemen terwijl er 30% minder CO2-uitstoot geproduceerd wordt.

Die voordelen zijn de reden dat TLN zich inzet om LZV’s in Nederland toe te staan, dit doen zij dan ook met succes. 18 jaar nadat de eerste LZV de weg op reed in Nederland, is Nederland de koploper in Europa, afgezien van de Scandinavische landen, en mag daar trots op zijn.

De afgelopen jaren heeft de grootste groei in het aantal LZV’s zich voortgedaan. Dit komt voornamelijk door de uitbouw van het landelijke LZV-wegennetwerk. Hierdoor is de inzetbaarheid van de LZV enorm gestegen. TLN heeft hier een belangrijke rol in gespeeld en zij blijven zich actief inzetten om het netwerk te optimaliseren. Hierdoor blijven ook steeds meer vervoerders voor het voertuigconcept kiezen.

De groei van LZV’s zal na verwachting toenemen, dit door de besparingen op brandstof en CO2 uitstoot. Nog belangrijker is het feit dat LZV’s straks de grens over mogen richting Duitsland en België. Dit is mogelijk na jarenlang lobbyen door TLN. De verwachting is dat het dit jaar nog geregeld is met Duitsland. Ook Vlaanderen heeft toegezegd een pilot met LZV’s uit Nederland te zullen toestaan.

Doordat Duitsland en Vlaanderen toetreden aan het wegennetwerk zal de LZV concept ook zeer aantrekkelijk voor de internationale vervoerders.

Bron: TTN

Middelbos BV is officieel importeur van WAP onderbouwbokken. Bekijk ons aanbod onderbouwbokken.