Gummifederachse is het Duitse woord voor rubber geveerde torsie-as. Vaak wordt dit woord vermeld door de fabrikant op het typeplaatje op het vierkante aslichaam. (Als een as rond is, dan gaat het meestal om een staalgeveerde as waarin de stalen torsiestaven voor vering zorgen).
Hoe veert een rubbergeveerde torsieas?
Vier asrubbers (per kant) zijn in de fabriek met kracht in de holle ruimte tussen het om 45 graden gedraaide vierkantprofiel van de swingarm (zwenkarm of draagarm) geperst. De vering tijdens het rijden vindt plaats door de verdraaing van het vierkantprofiel van de swingarm tegen dat van het aslichaam. Daarbij worden de rubberstrengen (of asrubbers) vervormd. Zo wordt een progressieve vering bereikt met uitstekende dempingseigenschappen. Progressief veren wil zeggen dat een kleine kracht op de as minder ver inveert en een zware kracht die verder inveert.
Voordelen van een torsie-as met rubbervering:
Rubberveringen zijn onderhoudsvrij en zijn bijzonder geschikt voor hoog wisselende laadvariatie van de aanhanger of caravan. Dat wil zeggen een groot verschil in belading. Bijvoorbeeld een aanhangwagen waarmee u de ene keer zand vervoert en de andere keer lichte boomtakken en leeg weer terug gaat. Een voorbeeld van het tegengestelde is een compressorwagen of aggregaatwagen (de compressor of aggregaat staat altijd op de wagen en er is dus sprake van geen tot lage laadvariatie). Daarbij zou een staalgeveerde as een betere oplossing zijn. Een caravan ligt er ergens tussen in. En kan zowel met een rubbervering als met een staalvering voorzien zijn.
Gummifederachse
30 augustus 2011
Geplaatst in Begrippenlijst