logo
0592-372719
€ 0,00 (0 items)
€ 0,00
(0 items)
 
 
 
 
 

Nieuws

De transportsector biedt veel kansen voor innovaties op het gebied van logistiek, dit komt door de toepassing van nieuwe technologieën.

Lees meer

Nederland krijgt dit jaar 11,6 miljoen euro voor grensoverschrijdende ICT-projecten, zoals bijvoorbeeld het in platoons rijden van vrachtwagens.

Lees meer

Steeds meer bedrijven zetten bakfietsen in. Nederlandse bedrijven als Urban Arrow spelen daarop in met nieuwe modellen met meer mogelijkheden.

Lees meer

WAP WUB18/1B-AS. Onderbouwbok voor montage van vangmuilkoppelingen op trekkerchassis.

Lees meer

De bandenprijs stijgt met 4 tot 8%. Reden hiervoor zijn duurder geworden grondstoffen. De prijs van natuurlijk rubber is op dit moment gestabiliseerd.

Lees meer


Ook LZV gaan meedoen in de platooning proeven die Rijkswaterstaat optuigt voor de komende twee jaar. Er hebben zich daarnaast veel vervoerders en verladers gemeld om deel te nemen aan platooningtests. Dat blijkt uit een bericht van TLN.


Lees meer


Bouwman Groep uit Harderwijk gaat LZV inzetten om aan de vragen van klanten te kunnen blijven voldoen. Het bedrijf heeft het installeren van koel- en vriesmeubelen als hoofdactiviteit.


Lees meer


Na een succesvol verlopen proef, staat Zweden sinds 1 maart een GVW toe van 74 ton op de meeste wegen. De Zweden doen dit, om ruim baan te maken voor combinaties die bestaan uit twee trailers.

 


Lees meer

 

Transportbedrijf J.P. Vis uit Kwintsheul maakt op een slimme manier gebruik van de mogelijkheden van LZV's (lange/zware voertuigen) in Zweden.

 

Lees meer


Nieuw van Trelleborg: Maat 650/45B22.5 160 D met T440 profiel. Deze band vervangt dezelfde maat band met het T422 profiel. 

 


Lees meer

 

Er komt een nieuwe regelgeving voor de hoogte van meeneemheftrucks. Politie en OM willen duidelijkere voorschriften voor de stootbalkeisen bij deelbare lading. 

Lees meer


Wiehl - De Duitse assenfabrikant BPW Bergische Achsen KG heeft het onderdeel Fahrzeugtechnik (voertuigtechniek), gevestigd in Paderborn, verkocht aan DexKo Global (Dexter en Al-Ko)


Lees meer

 

Met ingang van 1 januari 2017 is het officieel: vrachtwagencombinaties in het extra large-formaat mogen in Duitsland de weg op - zij het uitsluitend op wegen die de deelstaten als 'geschikt' hebben aangemerkt. Daarmee is een vijf jaar durende testfase ten einde.

 

Lees meer

 

Trekkers en andere landbouwmachines zijn geen auto’s en zouden dus niet aan dezelfde wetten en regels moeten voldoen. 

 

 

Lees meer

 

Het kenteken voor Langzaam Rijdende Voertuigen (LRV's), in de volksmond ook wel trekkerkenteken of landbouwkenteken genoemd, zal weer uitgesteld worden.

 

Lees meer

 

Vanaf 2017 worden LZV’s in Duitsland gelegaliseerd. Verkeersminister Alexander Dobrindt heeft inmiddels alle lichten op groen gezet om de ecocombi vanaf volgend jaar in het gewone verkeer te laten meerijden.

 

Lees meer

 

In navolging van het Vlaamse gewest begint ook Wallonië op 1 januari 2017 een proef met LZV’s. Dat meldt TLN.

 

Lees meer

 

 

In overleg met het Tentoonstellingscomité hebben RAI Amsterdam B.V. en RAI Vereniging besloten de BedrijfsautoRAI 2017 niet door te laten gaan.

 

 

 

Lees meer

2017 wordt nu al een memorabel jaar voor de Nederlandse truckwereld. Voor het eerst worden er goederen vervoerd via platooning.

 

Lees meer

 

Meeneemheftrucks achterop voertuigen zijn lading, en moeten dientengevolge op een bepaalde maximumhoogte boven het wegdek gemonteerd zijn, of er moet een stootbalk aanwezig zijn.

 

Lees meer

Een supertruck inzetten leidt tot een daling van de CO2-uitstoot met 21 tot 25 procent. Dat blijkt uit de eerste tests met deze lange vrachtwagens, ook wel ecocombi genoemd.

Lees meer

Met enige regelmaat vinden ongevallen plaats waarbij een vrachtwagen zich door de stalen middenbermbeveiliging boort en deels op de andere weghelft tot stilstand komt. Volgens het Cement&BetonCentrum zouden daarom vaker betonnen voertuigkeringen moeten worden toegepast.

Lees meer

Op 10 september, de laatste dag van Nederlands grootste vakbeurs ATH, vindt het nieuwe TREKKER-Festival van Trekker magazine gelijktijdig plaats op hetzelfde terrein in Biddinghuizen.

Lees meer

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts versoepelt de keuring voor vrachtwagens. Dat schrijft De Tijd vandaag. Ze moeten nog maar één keer per jaar worden gekeurd, in plaats van twee keer per jaar. 

Lees meer

De minister van I&M heeft in haar brief aan de Tweede Kamer bericht dat de amendementen en aanvullende vragen ingediend tijdens het wetgevingsoverleg op 27 juni mogelijk de voortgang vertragen van dit door de kamer gewenste wetsvoorstel.

Lees meer

Onder paardenbezitters blijkt weinig aandacht voor de technische staat van hun aanhangwagens.

Lees meer

De Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt is zeer positief over de proef met LZV’s in Duitsland. 

Lees meer

De proef met LZV’s in Vlaanderen is met 2 jaar verlengd, aldus het Vlaams agentschap Wegen en Verkeer.

Lees meer

VVD en CDA willen het trekkerkenteken alleen invoeren voor trekkers waarvoor vanuit de EU een APK-plicht gaat gelden. 

Lees meer


Bezitters van het trekkercertificaat hebben nog een kleine 2 weken om hun certificaat om te wisselen voor het T-rijbewijs. Vanaf 1 juli 2016 is dit niet meer mogelijk.


Lees meer

Uit stukken van TLN blijkt dat de komende jaren er ook met LZV getest gaat worden in platoon vorm.

Lees meer

Er komt in 2017 geen nieuwe eis voor opbouw van luchtremmen op bestaande transportvoertuigen. 

Lees meer

De eisen aan (vooral) getrokken materieel gaan per 2017 fors omhoog, bij invoering van het trekkerkenteken.

Lees meer

Het Test jaarboek 2016 - editie bouwmachines, equipment & parts van Agri Trader is uit.
 

Wilt u het Test jaarboek 2016 bestellen? Klik dan hier.


Lees meer

Het wegennet voor de Duitse proef met LZV's is deze week met zo'n 900 km uitgebreid. 

Lees meer


Nederlandse deelname in de European Truck Platooning Challenge. Klik hier voor de video


Lees meer


De nieuwe WAP catalogus met het zware wagenbouw programma staat nu online.

Klik hier om de folder online te bekijken!




Lees meer

Zweden heeft plannen om het maximum treingewicht voor LZV (of ecocombi's) voor bepaalde wegen te verhogen naar 74 ton. 

Lees meer


Het wetsvoorstel voor kentekening van (land)bouwvoertuigen is voor behandeling naar de Tweede Kamer gestuurd. De planning is om vanaf 1 januari 2017 de kentekenplicht in te voeren. Eigenaren van bestaande (land)bouwvoertuigen dienen voor 1 april 2018 een kenteken te hebben aangevraagd.


Lees meer


Meeneemheftrucks achterop voertuigen zijn lading en moeten daarom op een bepaalde maximumhoogte boven het wegdek gemonteerd zijn. Is dit niet het geval moet er een stootbalk aanwezig zijn. De praktijk is vaak anders, wat kan leiden tot boetes.

 




Lees meer

Sinds de komst van de kentekencard is er veel onduidelijkheid over hoeveel een LZV precies mag wegen. Het kentekenregister biedt uitkomst, schrijft TLN. 

Lees meer

Het Test jaarboek 2016 van Agri Trader is uit, met meer dan 70 uitgebreide praktijktesten. 
 

Wilt u het Test jaarboek 2016 bestellen? Klik dan hier.


Lees meer

Spanje gaat over tot toelating van langere en zwaardere voertuig combinaties (LZV) op de wegen. 

Lees meer

Volgens TLN verloopt de proef met LZV's in Denemarken naar wens. De testfase is verlengd tot 2030, om zo de inzet van meer LZV's te stimuleren. 

Lees meer

De Benelux Unie heeft maandag een besluit aangenomen dat proeven met grensoverschrijdend vervoer van LZV’s binnen de Benelux mogelijk maakt. Transport en Logistiek Nederland (TLN) is blij met het besluit, omdat de weg nu open ligt voor een grote praktijkproef met LZV’s tussen Nederland en België.

Lees meer

De proef met lange en zware voertuigen komt in Vlaanderen moeizaam van de grond door bureaucratie. Ongeveer een half jaar geleden kwam na veel gesteggel de eerste combinatie de weg op. 

Lees meer

De vangmuilkoppeling Rockinger RO 510A voor LZV. Een volautomatische 50mm vangmuilkoppeling met electronische beveiligingen.

Lees meer

Vos Logistics heeft vorige maand in alle stilte een test gedaan om een LZV per ferry te vervoeren naar Zweden.

Lees meer

De milieuprestaties van RecyBem – bandenrecycling – blijven zich verbeteren.

Lees meer

Bent u al ECE voorbereid? Vanaf 1 januari 2016 wordt namelijk de verordening (EU) 167/2013 van toepassing, waarmee het ook mogelijk is om een Europese goedkeuring aan te vragen voor aanhangwagens en mobiele machines voor land- en bosbouw.

Lees meer

Rijd je wel eens op een trekker of motorvoerttuig met beperkte snelheid? Let dan op: in Nederland is per 1 juli 2015 het trekkerrijbewijs ingevoerd.

Lees meer

In het noorden van Nederland worden steeds meer aanhangwagens gestolen. Dat gebeurt vooral in plaatsen dicht bij de grens met Duitsland, zo constateert de politie.

Lees meer

Met de meivakantie en hogere temperaturen in het vooruitzicht, trekken vele vakantiegangers eropuit met de auto en/of caravan.

Lees meer

Zondag 26 april werd in het Duitse Fuchtorf een wedstrijd 'Tractorpulling' gehouden.

Lees meer

De vangmuilkoppeling van VBG is speciaal ontwikkeld voor het koppelen van middenas aanhangwagens, aanhangwagens met gestuurde assen of dolly's van LZV combinaties.

Lees meer

Rijdt u regelmatig met een aanhangwagen achter uw bestelauto? Dan maakt u mogelijk al gebruik van een vrijstelling waardoor u binnen Nederland de tachograaf niet hoeft te gebruiken. Vanaf 2 maart jl. is deze vrijstelling gewijzigd.

Lees meer

Langere en zwaardere vrachtautocombinaties (LZV's of ecocombi's) zijn goed voor de doorstroming van het verkeer en kunnen er veilig aan deelnemen. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek naar de verkeersveiligheid van de LZV's, uitgegeven door Acradis.

Lees meer

Twee jaar later dan verwacht, maar de eerste Vlaamse ecocombi (LZV) is onderweg. Het betreft een B-Double, die uit in Nederland gehuurde componenten bestaat. Het tweejarige proefproject van de Vlaamse overheid is eindelijk van start.

Lees meer

Het Test jaarboek 2015 van Agri Trader is uit, met meer dan 70 uitgebreide praktijktesten. Het jaarboek staat weer vol met uitgebreide testverslagen van veel verschillende machines en tractoren.

Lees meer

Voor het grootste deel van de populaire lagertypen heeft Koyo Lagers de dynamische draaggetallen met een factor van 1,25 verhoogd.

Lees meer

Het ‘Antartica2 team’, geleid door tractormeisje Manon Ossevoort, heeft de Zuidpool bereikt. Dit betekent dat het eerste deel van de expeditie om met een Massey Ferguson MF 5610 tractor op een 5.000 kilometer trip naar de Zuidpool te gaan, is voltooid.

Lees meer

Voor het eerst heeft ‘PROFI Werkstatt’, een magazine voor de bedrijfsauto aftermarkt, in samenwerking met Messe Automechanica een favoriet onder de merken in de bedrijfsauto werkplaats.

Lees meer

Tata Steel, Europa's op één na grootste staalleverancier, heeft een nieuwe op maat gemaakte warmgewalste staalkwaliteit gelanceerd, voor fabrikanten die velgen produceren voor voertuigen zoals tractoren, kranen en graafmachines.

Lees meer

Michelin heeft een ‘Tweel’ fabriek geopend in Piedmont, South Carolina, USA, waar banden zonder lucht geproduceerd worden voor commerciële toepassingen.

Lees meer

Autofabrikant Daimler wil in het Zuid-Westen van Duitsland op 17 trajecten LZV’s inzetten. Hierbij kan ongeveer 9.500 ritten en 2700 ton CO2 bespaard worden. Er is een verzoek van Daimler onderweg naar diverse ministeries.

Lees meer

Mitas (ook de producent van Cultor, het jongere zusje van Mitas en Continental) zal zijn persconferentie bij de ‘EIMA Agrarische Tentoostelling’ gebruiken als platform om de belangrijkste punten van hun plannen te delen.

Lees meer

In November 2014 zal de trekker expeditie ‘Antartica 2014’ plaatsvinden, waarbij Trelleborg als officiële partner verkozen is door Massey Ferguson.

Lees meer

Een zeer opvallende ontwikkeling in Duitsland: voorzitter Ralf Fücks van de aan de Bundnis90/Grünen gelieerde Heinrich-Böll stichting vraagt zijn partijgenoten om een proef met LZV’s niet langer tegen te houden. De Groenen in Duitsland zijn al jaren fel gekant tegen de invoering van de LZV.

Lees meer

Het Duitse "Bundesverfassungsgericht" geeft groen licht voor eco-combi's, in Nederland ook wel LZV of in Duitsland "Lang-LKW" genoemd. De rechter heeft de klachten van de bondslanden Baden-Württemberg en Schleswig-Holstein als ook de parlementsfracties SPD en Grünen tegen de praktijkproef met de eco-combi afgewezen.

Lees meer

Sinds 1 mei 2009 was het niet meer verplicht voor aanhangwagens met een totaalgewicht tot 750 kg (leeggewicht plus laadvermogen) om een hulpkoppeling te hebben. Deze regel is per 1 januari 2014 weer teruggedraaid.

Lees meer

De maximum snelheid van tractoren gaat wellicht nog voor de invoering van de kentekenplicht omhoog. Tijdens het kamerdebat over de invoering van het trekkerrijbewijs en eventuele kentekening deed minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu de toezegging om te onderzoeken of hiervoor mogelijkheden zijn.

Lees meer

De Turf Smart gazonband is ontworpen voor zowel professioneel heavy duty gebruik, als ook voor het hogere segment gazonmachine toepassingen bij eindgebruikers.

Lees meer

Op 24 en 25 maart verwachten wij mogelijke problemen met het afleveren/afhalen van uw zendingen in de Randstad vanwege het bezoek van de nucleaire top in Den Haag.

Lees meer

BRUSSEL - Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) is teleurgesteld dat een meerderheid van de Transportcommissie van het Europees Parlement de verdere ontwikkeling van de ecocombi (langere en zwaardere vrachtwagens) in Europa blokkeert. Dat bleek vandaag bij de stemming hierover in de Transportcommissie van het EP.

Lees meer

De langverwachte Vlaamse proef met LZV’s start waarschijnlijk begin april. Het Uitvoeringsbesluit is goedgekeurd. Als de regelingen worden gepubliceerd kunnen transportbedrijven zich meteen aanmelden voor de voorwaarden voor de proef, die dan waarschijnlijk in de zomer van start gaat.

Lees meer

De vakbeurs Trailer 2014 in Kortrijk, die oorspronkelijk zou plaatsvinden van 24 tot 27 april 2014, is afgelast. Beursorganisator Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) heeft dit donderdag bekendgemaakt. De markt vertoont onvoldoende signalen van economisch herstel die borg kunnen staan voor een succesvolle beurs. TLV wacht op een geschikt moment om met een nieuw initiatief naar buiten te komen.

Lees meer

Rijkswaterstaat stelt meer rijkswegen open voor LZV’s. Het bestaande LZV-wegennet kan hierdoor verder worden uitgebreid zodat deze lange vrachtwagens op meer plaatsen ingezet kunnen worden. (welke wegen? klik op "lees meer")

Lees meer

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu heeft de Tweede Kamer per brief laten weten dat er voorlopig geen APK komt voor aanhangwagens en caravans.

Lees meer

Trekkerfabrikant Claas en Mitas (fabrikant van Continental en Cultor trekkerbanden)  hebben op Agritechnica 2013 een lange termijn overeenkomst getekend. De bandenspecialist levert Continental en Mitas landbouwbanden voor combines en trekkers van Claas.

Lees meer

Den Haag – De Raad van State (RvS) vindt dat de invoering van kentekens op trekkers effectiever is voor het verbeteren van de verkeersveiligheid dan het invoeren van een trekkerrijbewijs. Dat blijkt uit het advies dat de Raad heeft gegeven op het wetsvoorstel voor invoering van het T-rijbewijs van minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen.

Lees meer

Tijdens de Agritechnica Beurs in Hannover (nov 2013), rapporteerde Mitas Tyres (producent van Continental, Mitas en Cultor banden) dat haar nieuwe fabriek in het Tsjechische Otrokovice op volledige productiesterkte is gekomen.

 

 

Lees meer
De Evenementenhal neemt afscheid van de naam Carrosserie Vakdagen. De vakbeurs gaat vanaf 2014 door het leven als Transport Compleet. Concreet betekent het dat voortaan op de beursvloer ook de segmenten personenvervoer en lichte bedrijfswagens te vinden zijn naast truck-, trailer- en carrosseriebouw.
Lees meer
RAI Vereniging, Cumela, Federatie Agrotechniek en Centraal Orgaan Mechanisatiebedrijven lanceren vandaag de website veiliglandbouwverkeer.nl. Doel van de website is om een betere bewustwording te creëren van de regelgeving voor landbouwvoertuigen in het verkeer.
Lees meer
Op zijn laatst in juli 2014 start in Vlaanderen een veldproef met LZV's. Dat heeft minister voor Mobiliteit Hilde Crevits geantwoord op vragen vanuit het parlement.
Lees meer

Trelleborg Wheel Systems participeert in het "Zero Impact" duurzaamheidsproject dat georganiseerd wordt door het Italiaanse "LifeGate".

Lees meer

Landbouw Vakbeurs Assen trekt ruim 26.000 bezoekers

De mechanisatiesector ontbrak gedeeltelijk, maar toch is de organisatie zeer tevreden met het verloop van de Landbouw Vakbeurs Assen die vorige week zijn 5e editie beleefde. Volgens beursorganisator Johan Wolters passeerden dit jaar 26.212 de poorten van de TT-Hall.

Lees meer

Mooi voorbeeld van een toepassing van een Jost-Rockinger (voorheen Regensburger Zuggabel) triangel van het type GZLG-B op een dubbele vooras schamelwagen.

De triangel is uitgevoerd met een 50 mm "Schwerlast" trekoog. Doordat de bouten van de lengteverstelling nu niet meer door de trekbuis zelf gaan, maar door de kam eronder is de D-max toegenomen naar 168kN.

Lees meer

De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan voor een APK voor (onder andere) aanhangwagens en caravans.

Momenteel wordt er in Brussel druk vergadert over de plannen. De EC heeft zich als doel gesteld nog in december dit jaar met een definitief plan te komen. Hoogstwaarschijnlijk is dan ook duidelijk of, en zo ja wanneer, er een APK voor aanhangers in Nederland ingevoerd zal worden.

Lees meer

In Zweden rijdt sinds 1 februari een dikke roadtrain als proef.

Truckstar schreef er in januari 2012 al iets over, maar nu zijn er enkele voorlopige resultaten: Met de roadtrain wordt tenminste vijftien procent brandstof bespaard vergeleken met conventionele 25,25 meter-combinaties. De winst is nog groter vergeleken met een standaard Europese trekker-oplegger: dertig procent.



Lees meer

Tags:

De Finnen willen de zwaarste trucks van Europa toestaan op hun wegen: 76 ton totaalgewicht.
Het plan komt niet van de transportsector, maar van de Finse regering zelf, zo meldt het Noorse Transport Magasinet. De bedoeling is om de buitenlandse concurrentie een stap voor te blijven en om milieuwinst te boeken.


Lees meer

Tags:

Per 1 januari 2013 verandert er nogal wat voor het rijbewijs voor op de weg (dus nog niet voor de tractor, dat komt later).

Lees meer

Nu bandenfabrikanten en verkopers verplicht zijn om de scores van een band op het EU-bandenlabel te tonen, blijken de verschillen tussen de grote Europese A-merken en Aziatische budgetmerken vaak bijzonder klein. 'Alleen de prijs is anders', zou een bekende brillenketen zeggen.

Lees meer

De Finse winterbandenspecialist Nokian is met een eigen bandenlabel gekomen. Het lijkt erop dat Nokian de tekortkoming van het op 1 November van kracht geworden Europese bandenlabel aan de kaak stelt. Dat voorziet niet in een Sneeuw en IJs prestatie-informatie.

Lees meer

Consumenten kunnen zich bij de keuze van een band beter laten leiden door mate van grip op een nat wegdek in plaats van de rolweerstand, wanneer zij op de scores van het bandenlabel afgaan. Dat vindt testorganisatie Dekra

Lees meer

De sector Wielen van Vereniging VACO waarschuwt de branche voor imitaties van stalen wielen. Montage van imitatiewielen van slechte kwaliteit kan leiden tot ongevallen en schadeclaims.

Lees meer

De Federatie Agrotechniek, heeft cijfers naar buiten gebracht waaruit blijkt dat er tot september dit jaar slechts 200 compact tractoren verkocht zijn.

Lees meer

Op de opening van de IAA in Hannover heeft de minister president van de Duitse deelstaat Niedersachsen, David McAllister, opgeroepen om de  LZV's in alle Duitse deelstaten een transito recht te geven.

Lees meer

De Forbes “Asia Fab 50” is een opsomming van de “50 beste van de beste bedrijven in het Verre Oosten”. Met de toetreding van Maxxis tot de “Asia Fab50” streeft zij daarmee gerenommeerde bedrijven voorbij zoals het Taiwanese HTC (bekend van de mobiele telefoons). Die uit de lijst verdween.

Lees meer

Leiden, 5 september 2012 – Gisteren, dinsdag 4 september 2012 is staatssecretaris Joop Atsma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu op bezoek geweest bij Vereniging VACO in Leiden om te vernemen hoe VACO, BOVAG en RAI Vereniging hun achterbannen informeren over het nieuwe bandenlabel.

Lees meer

De deelstaten Baden-Württemberg en Sleeswijk-Holstein hebben een een grondwettelijke klacht ingediend tegen de veldproef van het Duitse ministerie van Verkeer en Waterstaat met LZV's.

Lees meer

De regering in Vlaanderen heeft een wetsvoorstel voor een proefproject voor langere en zwaardere vrachtwagens (LZV's) goedgekeurd. In het kader hiervan worden LZV's op een aantal vastgelegde trajecten toegelaten.

Lees meer

De bandenfabrikant Trelleborg heeft in Hebei (China) een nieuwe fabriek in gebruik genomen. De fabriek produceert landbouwbanden van 18 tot 42 inch. In totaal moet de bandenproductie in 2013 150.000 banden per jaar bedragen in meer dan 200 bandenmaten.

Lees meer

Nederland voert definitief in 2014 het tractorrijbewijs in. De Tweede Kamer had eind vorig jaar al haar goedkeuring verleend, en nu zijn ook alle uitvoerende instanties zover. Een exacte invoeringsdatum is er nog niet. Politiek, politie, justitie en de rijscholenbranche hopen met de invoering van het rijbewijs de verkeersveiligheid te bevorderen.

 

Lees meer

In Zweden rijdt sinds 1 februari een dikke roadtrain als proef. Met de roadtrain wordt tenminste vijftien procent brandstof bespaard vergeleken met conventionele 25 meter-combinaties.

 

Lees meer

We hebben de producten van OTR Wheel Engineering toegevoegd aan ons assortiment. OTR is een Amerikaanse fabrikant van banden voor offroad toepassingen.

 

Lees meer

Als een van de leiders in wieltechnologie, presenteert Accuride met trots haar gesmede aluminium wielen lijn voor de Europese markt. Met dezelfde expertise in design en engineering die Accuride gebracht heeft tot vaste leverancier voor de top OEM in Noord Amerika, zijn de wielen nu beschikbaar in Europa. Accuride voldoet uiteraard aan de strenge Europese testnormen, inclusief het ventielbeschermingsontwerp voor schijfremtoepassingen.

 

Lees meer

Foodservice groothandel Deli XL rijdt vanaf nu met een LZV. De inzet van een ecocombi bij Deli XL verlaagt volgens het bedrijf de transportkosten en draagt bij aan de reductie van de CO2-uitstoot.

 

Lees meer

Recentelijk hebben wij onze bandencatalogus als online bladercatalogus beschikbaar gemaakt. In navolging hiervan hebben we ook de Winterhoff catalogus in deze vorm online gezet.

 

Lees meer

RecyBEM en ARN zorgen samen jaarlijks voor de recycling van bijna 10 miljoen personenwagenbanden. Beide organisaties hebben gezamenlijk een Ecotest laten uitvoeren op de recyclingketen van deze banden.

 

Lees meer

Naast de webshop en de pdf catalogus heeft Middelbos nu ook een online bladercatalogus beschikbaar gemaakt.

 

Lees meer

Sneeuwkettingen bieden veel meer grip op sneeuw en ijs, dan banden die zijn ingespoten met bandenspray. Dat blijkt uit de meest recente sneeuwkettingentest van de ANWB.

 

Lees meer

Vereniging VACO heeft de overzichten met wet- en regelgeving over de winterbandenplicht en het gebruik van sneeuwkettingen voor personenauto’s en bedrijfswagens geactualiseerd.

 

Lees meer

Het Duitse ministerie van Vervoer heeft de juridische bezwaren tegen de voorgestelde verordening van de hand gewezen en wil dat nog deze herfst in Duitsland de eerste LZV over de Autobahn rolt.

Lees meer

Afgelopen jaren informeerden wij u over de nieuwe markeringen op banden, de S-markering in het bijzonder. Vanaf 1 oktober 2011 wordt de derde en laatste fase van de richtlijn geïmplementeerd. Vanaf dan dienen alle ook personenwagenbanden breder dan 215 mm te zijn voorzien van een S-markering.

 

Lees meer

De invoering van het tractorrijbewijs, begin 2014, komt geen dag te vroeg, vindt BOVAG Rijscholen.

 

Lees meer

UTV's (quads) met spike banden worden steeds meer gebruikt.

Hierbij kunt u denken aan toepassingen voor de hulpdiensten maar ook voor gebruik bij schaatswedstrijden op natuurijs. Praktisch voor ijsmeesters, wedstrijdleiding en mobiele media teams.

Lees meer

Tijdens het Algemeen Overleg Verkeersveiligheid heeft o.a. de ChristenUnie openlijk de vraag gesteld wanneer de collega-Kamerleden zich nu eens achter een kentekenverplichting voor landbouwvoertuigen gaan scharen. Vooralsnog lijkt er echter geen meerderheid voor zo’n verplichting.

Lees meer

De organisatie van en deelnemers aan de afgelopen Carrosserie Vakdagen in Gorinchem kijken terug op een positieve beurs: er waren meer bezoekers en er werd veel gehandeld. In totaal bezochten 16.681 geïnteresseerden de beurs. Vorig jaar waren dat er nog 15.994: een stijging dus van 4 procent.

 

Lees meer

De gebruikte caravan was in augustus populair. In totaal werden 1.322 gebruikte caravans verkocht, 7,7 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers die BOVAG Caravan- & Camperbedrijven bekend heeft gemaakt.

 

Lees meer

De politie constateert de laatste tijd steeds vaker dat de conditie van de banden van auto’s en aanhangers slecht is. De bekeuring voor 1 gladde band is 100 euro.

 

Lees meer

Wij hebben een award ontvangen vanwege betrouwbaar en verantwoord financieel beleid.

 

Lees meer

Tags:

Aanstaande zaterdag 6 augustus gaat de grote reclamecampagne voor caravan- en camperonderhoud “ná de vakantie” van start op radio en tv. Gemiddeld wordt de radioluisteraar via de regionale omroep acht keer per dag “bestookt” en de tv-kijker zes keer.

 

Lees meer

Filmpje van Bovag over reparatie setjes voor banden als vervanging reservewiel.

 

Lees meer

De proef met LZV's in Vlaanderen wordt lang niet zo uitgebreid als eerder gedacht. De proef wordt beperkt tot zes trajecten, die alle grensoverschrijdend zijn. Dat staat in een brief van minister Crevits aan de MORA, meldt De Lloyd. Er waren 148 trajecten voorgesteld.

Lees meer

De nieuwe catalogus voor Banden en Wielen is uit. U kunt de catalogus en prijslijst downloaden vanaf de website. Op verzoek kunnen wij een exemplaar per post toesturen. Voor het meest actuele aanbod kunt u uiteraard ook op de website zelf terecht.

 

Lees meer

Nu LZV's worden toegestaan op de weg, vraagt de Nederlandse Bond voor Handelaren in Vee (NBHV) of deze vrachtwagens ook ingezet kunnen worden voor het veetransport. Doordat slachtrunderen sinds 1 mei niet meer dubbeldeks vervoerd kunnen worden, en ook voor andere diersoorten de regels omtrent stahoogte zullen worden aangepast, zal het aantal vervoersbewegingen in deze sector omhoog gaan. De NBHV ziet een oplossing: de LZV.

 

Lees meer

CNV Vakmensen is verheugd over de toestemming die minister Schultz van Haegen verleent voor extra lange vrachtwagens in Nederland.

"Die bieden milieuvoordelen, maar ook zelfs voordelen voor de chauffeurs. Maar gemeenten en bedrijven moeten wel willen meewerken aan goed ingerichte, beveiligde (af)koppelingsplaatsen", vindt bestuurder Anton Meijerman van CNV Vakmensen naar aanleiding van de ministeriële plannen.

 

Lees meer

BOVAG reageert positief op het voorstel van minister Schultz Verhaegen (Infrastructuur en Milieu) om lange en zware vrachtwagencombinaties (LZV’s of ecocombi's) definitief toe te laten op de Nederlandse wegen.

 

Lees meer

Volgens berichten in de Duitse media doen er nog maar vier deelstaten mee aan de test van 25,25 meter lange combinaties. Daarmee lijkt de test van de baan.

 

Lees meer

Oudere kampeerders hebben hun zaken over het algemeen goed tot zeer goed voor elkaar. Dat bleek recentelijk tijdens een BOVAG caravancheck op camping de Luttenberg in Overijssel.

 

Lees meer

Paardebloemen produceren een elastische substantie die vergelijkbaar is met traditioneel gebruikt natuurlijk rubber. Onderzoekers hebben recent enorme vooruitgang geboekt zodat productie binnenkort mogelijk is.

 

Lees meer

Het LZV-beleid functioneert. Bovendien ervaart de sector het toelatingsregime in belangrijke mate als redelijk tot goed. De huidige randvoorwaarden waaronder LZV’s in Nederland zijn toegestaan, bieden ondernemers voldoende flexibiliteit bij de inzet van hun materieel.

Lees meer

Filmpje van een LZV van Rockwool.

 

Lees meer

Een gevoelige slag voor alle Duitse tegenstanders van de LZV: TUV Rheinland en TUV Nord hebben na een uitgebreide proef de Gigaliner (de Duitse term voor LZV) als verkeersveilig bestempeld.

De 25,25 meter lange vrachtwagencombinaties werden door de instanties in totaal op 1,7 miljoen kilometer testtraject uitgeprobeerd, nota bene in deelstaat Nordrhein Westfalen. Er werd geen enkel ongeval geregistreerd en daarnaast deed de LZV het ook op lokale en stedelijke routes uitstekend.



Lees meer

De branchevereniging VACO heeft een overzicht gemaakt van alle regels omtrend winterbanden en sneeuwkettingen in de Europese landen.

Lees meer

De Richtlijn met de voorschriften voor de constructieplaat op voertuigen zal binnenkort worden vervangen. In de nieuwe versie wordt naast een plaat ook een label toegestaan. Inhoudelijk zijn er verder weinig verschillen; nieuw is het vermelden van de maximale massa van asstellen.

Lees meer

De wettelijk toegestane maximumsnelheid van landbouwvoertuigen blijft voorlopig 25 km per uur. Minister Melanie Schultz van Haegen laat de beslissing over het invoeren van een hogere maximumsnelheid met bijbehorende voertuigherkenning over aan de Kamer. En daar wil een meerderheid niets weten van regelingen die extra administratieve lasten opleveren. Dus blijft alles bij het oude.

Lees meer

Onlangs (eind november) hield Goodyear haar jaarlijkse bandeninspectie. Bij grensovergang Hazeldonk werden ruim 110 voertuigen gecontroleerd, inclusief opleggers en aanhangwagens. Meer dan 700 banden werden nauwgezet bekeken en beoordeeld. De resultaten van deze controle bewijzen dat er in de transportwereld beter op de bandenspanning wordt gelet, maar helaas is het achterstallig onderhoud bijna verdubbeld ten opzichte van 2009.

Lees meer
De Bovag verwacht een flinke impuls voor de caravanbranche als gevolg van de invoering van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn. Als gevolg hiervan mogen automobilisten zonder BE-rijbewijs vanaf 2013 een caravan trekken die zwaarder is dan hun eigen auto, zolang de totale combinatie minder dan 3500 kilogram weegt. Lees meer

Reinigings- en productiebedrijf Roteb in Rotterdam gaat vuilniswagens slimmer inzetten. Een deel van dat rijdend materieel wordt uitgerust met een sneeuwschuiver. Zo kunnen bij hevige sneeuwval meer wagens worden ingezet om wegen, straten en trottoirs sneller sneeuwvrij te maken.

Aanleiding voor de uitbreiding van het aantal sneeuwruimers is de hevige sneeuwval vorig jaar. Op veel stoepen en straten bleef de sneeuw zo lang liggen, dat zelfs de politiek erover viel.

Lees meer

Beter laat dan nooit zou je zeggen, nu ook de Onderzoeksraad voor de Veiligheid zich heeft uitgesproken over de verkeerssituatie rond (land)bouwvoertuigen. Nederland loopt op dat punt ver achter bij de ons omringende landen. Vandaar het advies van de Onderzoeksraad: “Voor landbouwvoertuigen en ander rijdend werkmaterieel moeten dezelfde eisen gelden als voor gewone motorvoertuigen.”

Lees meer

 

Rubberbanden zijn zwart en lijken allemaal op elkaar. Voor veel heftruckgebruikers is daardoor de verleiding groot te kiezen voor goedkope banden, ook al vallen deze soms buiten de specificaties van de heftruckfabrikant. Voor het maken van de juiste keuze spelen rijafstanden, gebruiksfrequentie, gewicht van truck en lading, terrein en/of structuur van de vloer een grote rol. In dit artikel helpen we u de juiste keuze te maken voor een bepaald type band. Ook de verschillende profielen komen aan bod.

Lees meer

Dit heeft de Duitse verkeersminister Ramsauer besloten, ondanks de afwijzende houding van veel deelstaten. EVO en TLN zetten zich al geruime tijd in voor het toestaan van de lzv (langere en zwaardere vrachtautocombinaties) in heel Europa. De organisaties zijn dan ook blij met het besluit.

Lees meer
De afgelopen jaren zijn de trekkers alsmaar sterker en sneller geworden. Door grotere kiepers, tanks en andere aanhangers nam ook het gewicht toe waarmee menige akkerbouwer en loonwerker de weg op gaat. Dat vraagt natuurlijk om een goede beremming van het geheel. Om die reden kiezen steeds meer loonwerkers maar ook agrariërs voor een remsysteem op lucht net als bij vrachtwagens. Lees meer

How it's made is een tv-programma van Discovery Channel waarin het productieproces van de meest uiteenlopende producten wordt getoond.

In deze aflevering het fabricageproces van een ATV (Quad).

Lees meer

Wachtwoorden moeten gevoelige, financiële en zakelijke informatie beschermen. Het is makkelijk voor te stellen wat voor vervelende zaken er kunnen gebeuren als een wachtwoord in handen komt van onbevoegden.

Verschillende instanties wijzen internetgebruikers op de noodzaak van veilige wachtwoorden. Tal van websites geven tips. Wij zetten deze tips op een rij en voegen daaraan toe: hoe zijn dan de wachtwoorden ook nog eens te onthouden.

Lees meer

Veel verkeersregels in het buitenland zijn dezelfde als bij ons, maar sommige zijn lichtjes anders of zelfs helemaal nieuw. Wie met de auto naar het buitenland reist, kan maar beter de lokale verkeersregels kennen: de politie is onverbiddelijk.

Lees meer

Steeds vaker ziet men kleine zwart wit gekleurde vierkantjes op producten of advertenties staan. Wat zijn deze geheimzinnige vierkantjes en wat kunt u er mee?

Lees meer

Er is verwarring ontstaan over de nieuwe regels omtrent de hulpkoppeling voor aanhangwagens onder de 750 kg, die al sinds 1 mei 2009 van kracht zijn.

Conform Europese richtlijnen heeft de Nederlandse overheid het voertuigreglement gewijzigd en gesteld dat een hulpkoppeling voor aanhangers met een maximum massa tot 750 kg niet langer verplicht is. Maar als er wél een hulpkoppeling aanwezig is, dan is men bij wet verplicht om deze op de juiste manier te gebruiken.

Lees meer

How it's made is een tv-programma van Discovery Channel waarin het productieproces van de meest uiteenlopende producten wordt getoond.

In deze aflevering het fabricageproces van een golfkar (Club Car).

Lees meer

"Te weinig profiel in de banden. Een breekkabel die niet goed is aangesloten. En vocht in de bodem van de trailer." Het keiharde oordeel van de vier Bovag-controleurs die een 'paardentrailercheck' deden op het parkeerterrein van de Gelderse kampioenschappen Springen en Dressuur in Beesd. Bijna zeventig procent van de paardentrailers voldeed niet aan de veiligheidseisen.

Lees meer

De Europese Commissie geeft wellicht nog dit jaar officieel toestemming voor de grensoverschrijdende inzet van LZV's.

Lees meer

Wat in Nederland Superplus heeft, noemen ze in Slovenië Eurosuper 98. Wat Nederlanders kennen als Euro 95 heet in Zwitersland weer Super genoemd. Duurzaam op weg heeft daarom de Brandstofwijzer ontwikkeld. Zo kan iedereen in één oogopslag zien hoe een bepaalde brandstof over de landsgrenzen heeft.

Lees meer

Uit onderzoek van de Vaco is gebleken dat caravaneigenaren zijn zich nog steeds onvoldoende bewust van het belang van goede banden. Met slecht onderhouden of te oude banden komt niet alleen de verkeersveiligheid is in het gedrang. Een klapband veroorzaakt ook een behoorlijke schade aan de caravan en de lading. En een ongeluk bederft de vakantiestemming volledig.

Lees meer

Verkehrsrundschau meldt dat de Duitse overheid de 25,25 meter lange en 40 ton zware vrachtcombinatie in officieel spraakgebruik voortaan zal aanduiden als “Lang-LKW”. Daarmee wordt wederom een nieuwe naam toegevoegd aan de al bestaande lijst.

Lees meer

Met trots tonen wij tijdens de TKD de nieuwe Zweedse Trelleborg Excavator banden. Specifiek ontwikkeld voor mobiele graafmachines. De speciale rubbercompound garandeert hoge tractie, zelfs op harde ondergrond of bij lage temperaturen. Optimale zelf reiniging. Het karkas, gemaakt van nylon en stalen koordlagen, verzekert u van een goede zijdelingse stabiliteit. Bovendien verminderen de stalen koordlagen de schade door inrijding. Zware lasten worden goed verdeeld over het grote bodemraakvlak.

Lees meer

Medewerkers van BOVAG Aanhangwagenbedrijven hebben afgelopen zaterdag tijdens een groot paardenconcours in Amersfoort bijna 150 paardentrailers gecontroleerd. Daarbij bleek dat meer dan de helft van de paardentrailers ernstige gebreken vertoont. Slechte banden waren het meest voorkomende probleem (68 procent van de gekeurde trailers), verder ging het om een versleten breekkabel (45 procent), gebreken aan de koppeling (31 procent) en een verrotte vloer (28 procent).

Lees meer

Het in gebruik nemen van de eco-combi, ook wel Lange Zware Vrachtwagen (LZV) genoemd, is één van de initiatieven van Coca-Cola om de komende jaren haar CO2-uitstoot naar beneden te brengen.

De lange vrachtwagen biedt Coca-Cola de mogelijkheid om meer pallets per rit te vervoeren. Minster Eurlings is verheugd dat Coca-Cola nu ook LZV's inzet voor het vervoer.

Lees meer

Wij kunnen u diverse banden leveren zoals landbouwbanden, tuin en parkbanden, quad en utv banden, banden voor trailer, caravan en aanhanger en uiteraard de binnenbanden. Ook goed om te weten is dat we tevens kleine banden leveren voor bijvoorbeeld steekwagens en kruiwagens

Zo nu en dan worden kleine banden ook voor heel andere toepassingen gebruikt. Zie hier: een verrijdbaar tuinbankje (met een 4.00-8 wiel).

Lees meer

De branchevereniging VACO is gestart met een nieuwe campagne voor banden van recreatievoertuigen. Met het mooie weer en de vakanties voor de deur halen veel Nederlanders hun caravan, bagagewagen of trailer alweer uit de stalling. Deze heeft lange tijd stilgestaan en de banden moeten dan ook goed gecontroleerd worden om ongelukken te voorkomen.

Lees meer

Twitter maakt het mogelijk om via korte berichten snel nieuws te delen. Vanaf nu is het mogelijk om ons te volgen op Twitter.

 

Volg ons op Twitter via www.twitter.com/middelbos_bv en klik op follow.

Lees meer

De nieuwe catalogus voor Banden en Wielen is uit. U kunt de catalogus en prijslijst downloaden vanaf de website.

Op verzoek kunnen wij een exemplaar per post toesturen. Voor het meest actuele aanbod kunt u uiteraard ook op de website zelf terecht.

Lees meer

Bestuurders van trekkers van achttien jaar en ouder, die in het bezit zijn van een B-rijbewijs, hoeven geen extra rijlessen te volgen en het E-rijbewijs te halen om trekker te kunnen blijven rijden. Dit is het advies van de initiatiefgroep Landbouwvoertuigen.

Zestien- en zeventien jarigen die met een trekker de weg op willen, moeten een T-rijbewijs (automatisch inclusief E) hebben.

Lees meer

Binnenkort geldt óók voor de banden van voertuigen zwaarder dan 3,5 ton een minimum profieldiepte van 1,6 mm.

In tegenstelling tot andere EU-landen kent Nederland geen wettelijk vastgelegde minimale profieldiepte voor banden van voertuigen met een gewicht van meer dan 3.500 kilo. RAI Vereniging, BOVAG en VACO hebben verzocht de regelgeving in Nederland te harmoniseren met de rest van Europa. Hierop heeft het Ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft besloten de Regeling Voertuigen te wijzigen. Straks geldt, net als voor personenauto's, een minimum profieldiepte van 1,6 mm voor de banden van voertuigen zwaarder dan 3,5 ton.

Lees meer

Het Openbaar Ministerie heeft een einde gemaakt aan de onduidelijkheid over de plaats van de stootbalk bij vervoer van wissellaadbakken. Het OM heeft bevestigd dat een wissellaadbak als lading wordt gezien.

Lees meer

De afgelopen dagen zijn de ijsbaanblokjes volop in het nieuws. Worden het nu de groene of de rode blokjes?

Voor het volledige verhaal hebben wij voor u een mediaoverzicht samengesteld.

Lees meer

Uit de laatste voortgangsrapportage blijkt dat het aantal LZV's in ons land fors is toegenomen maar ook dat de gemiddelde gewichten niet hoger zijn dan ca 50 ton. Nederland gaat de komende jaren actief lobbyen voor een Europese LZV.

Lees meer

Fabrikanten van aanhangers en opleggers met typekeuringen voor complete voertuigen (TKV : Typegoedkeuring Kompleet Voertuig) ontvangen van RDW jaarlijks het verzoek om lopende typegoedkeuringen zoveel mogelijk te actualiseren.

Dit jaar is een aangepaste werkwijze van toepassing.

Lees meer

Ook voor de Olympische winterspelen in Vancouver levert Middelbos de lanemarkers, beter bekend als ijsbaanblokjes.

De holle dop is circa 5 cm in doorsnede. De kunststofdop is niet poreus en vriest daarom niet vast aan het ijs.

Lees meer

Holwerda Transport heeft een LZV combinatie van vrachtwagen met 2 wipkarren in gebruik genomen.

Het concept voor deze LZV werd ontwikkeld door IJntema in Heerenveen. De wagen (een R480 drie-assig chassis met hefbare gestuurde achteras, laadvermogen: 16.6t) is afkomstig van Scania. De wissellaadbakken zijn van Krone, de wipkarchassis zijn geleverd door Draco uit Sneek.

Middelbos heeft voor deze combinatie wederom de dissels en onderbouwbokken geleverd.

Lees meer

De verkeersminister heeft het voorstel gedaan om de maximumsnelheid van landbouwvoertuigen te verhogen van 25 km/u naar 40 km/u. Wel moet de bestuurder dan beschikken over een BE rijbewijs.

Lees meer

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat het een aantal veranderingen aankondigd voor de regeling voertuigen.

De wijzigingen gaan in per 2010 en 2013 en heeft o.a. betrekking op lijnmarkering, achteruitrijlichten, noodstopsignaal, zijmarkeringslichten en 3e remlicht voor bestelwagens.

Lees meer

Voordelen: zeer snelle montage, universele inzetbaarheid, grote horizontale draaihoek dissel, EG typegoedkeuring, optie flenskogel uitvoering, optie verzinkte uitvoering, optie voorgemonteerd leverbaar, gunstige prijs.

Lees meer

De politie in Gent (België) krijgt hulp bij het controleren op versleten banden.

Een in het wegdek ingebouwde laserscanner is in staat om de profieldiepte van de banden van rijdende voertuigen te controleren.

Lees meer

Vanaf 1 oktober 2009 mogen banden voor personenauto's, bestelwagens en trucks alleen verkocht worden als ze zijn voorzien van een S-markering. Deze markering bewijst dat de band voldoet aan de Europese eisen mbt het afrolgeluid.

Deze regelgeving wordt in fasen ingevoerd. Vanaf 1 oktober 2009 geldt de nieuwe norm voor autobanden tot sectiebreedte 185 mm. Vanaf 1 oktober 2010 voor banden tot en met 215 mm en na 1 oktober 2011 voor alle maten.

Lees meer

Kampeer- en personenauto's, bestelauto's met een lichte aanhanger en auto's met caravan mogen vanaf 1 mei 2009 harder rijden.

Vanaf die datum gaat de maximum snelheid voor de genoemde combinaties met 10 km per uur omhoog, van 80 naar 90 km/u.

Regel is dat de aanhangwagen of caravan inclusief belading niet meer dan 3500 kilo mag wegen.

Lees meer