Van eHome tot eCoco

Vorig jaar nog trok de eHome camper de aandacht, een camper volgehangen met zonnepanelen. Dit jaar is het de eCoco die in de schijnwerpers staat. Erg actueel natuurlijk, gezien het dieselschandaal en het groeiende aantal milieuzones. Dus waarom alleen een camper? Want als straks iedereen de overstap waagt naar een elektrische auto, waar blijft de caravan dan? Met een caravan aan de trekhaak gaat de actieradius natuurlijk omlaag. Dethleffs meent daar iets op gevonden  te hebben. De eCoco heeft in de bodem accu’s en kan daarmee zelf (mee)rijden. De caravan helpt mee met een eigen aandrijving, waardoor de auto er minder aan hoeft te trekken. Is er geen extra aandrijving nodig, bijvoorbeeld bij het remmen of dalen, kan er stroom opgeslagen worden.

Eigen aandrijving voor de eCoco caravan

Prototype klaar in 2019

De trend dat auto’s steeds lichter worden met steeds kleinere motoren hoeft daarmee geen bedreiging meer te vormen voor de caravan. Een module stuurt twee elektromotoren aan die zich aan weerszijden van de as bij elk wiel bevinden. Deze zorgt voor een constante waarde voor wat betreft de trekkracht aan de trekhaak. Klinkt leuk, maar momenteel zijn er nog geen zelfrijdende aanhangwagens of caravans. Er is ook geen typegoedkeuring voor. Een prototype om tests mee te doen kan Dethleffs naar eigen zeggen samen met partner ZF binnen het jaar klaar hebben. Voor 2019 staat een rit met een eCoco op de planning vanaf de fabriek over de Alpen tot aan het Gardameer

De binnenkant van de Dethleffs eCoco caravan

Bron: Campingtrend.nl