Het opleggen van CO2-restricties voor trucks is momenteel een hot topic in de Europese politiek. Veelal gaat het daarbij over wat er uit de uitlaat komt, maar de LZV wint weer aan populariteit als mogelijke CO2-emissie-killer volgens recente ontwikkelingen.

In 2014 werd een wetsvoorstel met legalisering van grensoverschrijdende inzet van de LZV door het Europees Parlement verworpen. Ook werd afgelopen mei de LZV niet genoemd in de voorstelen van de Europese Commissie, maar onlangs bleek, op een evenement over deze materie, dat meerdere partijen de LZV als middel tot CO2-reducrtie helemaal niet zon slecht LZV als CO2-tool terug op Europese agenda idee vinden. Joachim Drees, CEO van MAN Trucks en huidig voorzitter van fabrikantenkoepel ACEA, bevestigde nog eens dat de LZV de snelste weg is naar CO2-reductie. “Het irriteert dat er voor CO2-beperking enkel maar wordt gekeken naar trucks en niet naar andere oplossingen”, aldus Drees.

Maar volgens Bas Eickhout (woordvoerder van Groen Links en Europarlementariër), rapporteur voor de CO2-standaard, zijn er ook diverse partijen in het EP die willen dat de LZV weer als CO2-tool wordt opgenomen in het wetsvoorstel. De LZV zou zelfs een ‘supercredit’ kunnen krijgen, net zoals elektrische auto’s dat hebben bij de CO2-regulering voor personenauto’s. Eickhout is naar verluidt geen voorstander van de LZV-benadering, maar de woordvoerder geeft aan dat het onderwerp nu op tafel ligt en daarom ook behandeld moet worden.

Het Europees Parlement en de verkeersministers moeten nog hun goedkeuring aan de CO2-standaard voor trucks geven. Een debat en stemming in het EP staat voor 14 november a.s. op de agenda.

Bron: TTM.nl