Nederlandse ondernemers kunnen nu ook in Vlaanderen rijden met langere en zwaardere voertuigcombinaties (lzv’s). De door de Vlaamse overheid aangekondigde tweede proef is in januari gestart. Daardoor is het mogelijk om grensoverschrijdend langeafstandsvervoer uit te voeren met een lzv, mits aan de gestelde eisen wordt voldaan.

De deze maand gestarte pilot loopt tot 2024 op een aantal vrijgegeven routes. Twee keer per jaar kunnen nieuwe routes worden ingediend. Wij hebben ons de afgelopen jaren meermalen hardgemaakt voor het verder uitbreiden van het lzv-netwerk. De inzet van deze voertuigen draagt bij aan CO2-reductie, bevordert de doorstroming van het verkeer en levert ondernemers kostenbesparingen op. Wij zijn tevreden met het starten van de pilot in Vlaanderen, maar pleiten voor een structurele uitbreiding van de mogelijkheden voor het inzetten van lzv’s in het Europese langeafstandsvervoer.

Duurzaam en efficiënt
Door de inzet van lzv’s kan één op de tien grensoverschrijdende ritten in Europa, die anders zouden worden uitgevoerd door een reguliere vrachtwagen, worden geschrapt. Dat leidt tot een vermindering van CO2-uitstoot en zorgt voor een positief effect op de doorstroming en algehele verkeersdruk. Ook levert de inzet voor ondernemers aanzienlijke kostenbesparingen op. Doordat minder hoeft te worden geïnvesteerd in het aantal transportbewegingen worden deze kosten gedrukt. Deze kostenbesparing kan oplopen tot circa 20 procent van de kosten van het reguliere transport.

Europese agenda
Het gebruik van lzv’s is momenteel nog niet in alle Europese lidstaten toegestaan. In 2014 werd het uitbreiden van de mogelijkheden voor lzv’s in het grensoverschrijdende wegvervoer door het Europees Parlement geblokkeerd. D66 en de VVD hebben het uitbreiden van het gebruik van lzv echter in hun verkiezingsprogramma opgenomen. Wij blijven het punt van de lzv’s onder de aandacht brengen in aanloop naar de Europese verkiezingen en er op aandringen dat een nieuwe Europese Commissie dit punt wederom op de agenda zet. In de tussentijd spannen wij ons in om via onze Europese zusterorganisaties het aantal lzv proeven en pilots in individuele lidstaten uit te breiden.