Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft opnieuw veranderingen aangekondigd voor de Regeling voertuigen.

De belangrijkste wijzigingen (2010):

  • De definities in de Regeling worden uitgebreid met noodstopsignaal, gedeeltelijke contourmarkering, opvallende markering en volledige markering; de definities van contourmarkering en lijnmarkering worden aangevuld;
  • Het aantal extra achteruitrijlichten is niet meer bepaald; de extra achteruitrijlichten mogen aan de zijkant van het voertuig worden aangebracht; bovendien mogen deze ook branden bij het vooruitrijden met een snelheid van niet meer dan 10 km/h;
  • Zijmarkeringslichten mogen gelijktijdig met de richtingaanwijzers knipperen als extra waarschuwing aan het verkeer ter vermindering van het aantal dodehoekslachtoffers;
  • Het noodstopsignaal bestaat uit de knipperende richtingaanwijzers en knipperende remlichten. Het mag alleen werken bij een snelheid van meer dan 50 km/h, als het antiblokkeersysteem in werking is, bij een remvertraging van meer dan 6 m/s2 voor bestelauto's, of bij een remvertraging van meer dan 4 m/s2 voor vrachtauto's;
  • Het noodstopsignaal moet automatisch uitgeschakeld worden als het antiblokkeersysteem niet meer in werking is, of wanneer de remvertraging minder is dan 2,5 m/s2.

 

 

Vanaf 1 januari 2013 geldt bovendien:

  • Vrachtwagens en zware aanhangers moeten voorzien zijn van twee achteruitrijlichten (plaats van één);
  • Bestelauto's moeten voorzien zijn van het extra derde remlicht;
  • Vrachtwagens en een zware aanhangwagens (breder dan 2,10 meter) moeten aan de achterzijde voorzien zijn van een lijnmarkering;
  • Vrachtwagens en een zware aanhangwagens (langer dan 6 meter) moeten aan de zijkant voorzien zijn van een lijnmarkering.

 

 

Middelbos

Oplossingen voor verlichting voor uw aanhangwagen, boot- of paardentrailer, vouwwagen of caravan kunnen we uit voorraad leveren. Binnenkort kunt u ook dit assortiment op onze website terugvinden. Heeft u vragen over de mogelijkheden mail of bel (0592-372719) ons.