Als het aan minister Eurlings ligt, is voor het rijden van een snelle tractor in de toekomst een BE-rijbewijs nodig.

BE rijbewijs

De minister wil een verplichting tot het hebben van het rijbewijs BE te introduceren voor bestuurders van alle landbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid die harder willen en kunnen rijden dan de momenteel maximale toegestane snelheid van 25 km/uur.

Keuze in snelheid

Deze rijbewijsplicht wordt gekoppeld aan het voeren van een snelheidsbord "45*" op het betreffende voertuig. Hiermee ontstaat een vrijwillige keuze bij de bestuurders van deze motorrijtuigen:
- als de bestuurder met het voertuig 45* km/uur wil kunnen rijden, moet het bord gevoerd worden en moet de bestuurder in bezit zijn van rijbewijs BE.
- als de bestuurder maximaal 25 km/uur wil rijden, hoeft hij geen snelheidsbord en ook geen BE rijbewijs te hebben.

Jonge bestuurders

Bestuurders van 16 en 17 jaar mogen uitsluitend met een 'Certificaat voor vakbekwaamheid' (trekkerrijbewijs) op de openbare weg. Voor deze bestuurders ligt in alle gevallen de maximumsnelheid op 25 km/uur.

Ook buiten de bebouwde kom

Dat betekent dat bestuurders van landbouwtrekkers met 45* km/uur gebruik maken van wegen met een gesloten verklaring voor motorvoertuigen die niet harder kunnen dan 25 km/uur. Dit zijn voornamelijk wegen waar gemotoriseerd verkeer gescheiden wordt van langzaam verkeer. Hierdoor kunnen landbouwvoertuigen in veel gevallen gebruik maken van wegen buiten de bebouwde kom. Dit komt de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom ten goede, aldus de minister.

Tachograaf

Hoewel het voorstel van minister Eurlings overwegend positief wordt ontvangen zijn er nog vraagtekens omtrent de tachograafplicht. Het komt regelmatig voor dat tractoren afwisselend worden ingezet voor agrarische en niet-agrarische transportwerkzaamheden. Agrarische transportwerkzaamheden zijn vrijgesteld van tachograafplicht, maar grondtransporten niet. Op grond van Verordening (EG) nr. 561/2006 zijn voertuigen die worden ingezet voor het vervoer van goederen, zwaarder zijn dan 3,5 ton en waarvan de toegestane maximumsnelheid meer dan 40 km/uur bedraagt, tachograafplichtig.

Een voertuig dat een tachograaf moet installeren en gebruiken, zal die voor alle andere werkzaamheden moeten gebruiken. Ongeacht of het merendeel van deze werkzaamheden in de agrarische sector en/of buiten de weg plaats vinden.

Gezien de kosten en administratieve lasten die hierbij komen kijken is minister Eurlings gevraagd om hier goed onderzoek na te doen.

Technische aandachtspunten

Het merendeel van de tractoren is geconstrueerd op een snelheid van 40 km/uur. Daarbij zijn de assen (en remmerij) van aanhangwagens en werktuigen die door tractoren en andere machines worden getrokken vaak niet gemaakt voor snelheden boven de 40 km/uur. Wanneer met toch 45 km/uur wil gaan rijden zullen ook de aanhangwagens en werktuigen nagekeken en eventueel aangepast moeten worden.

Banden

Ook zijn veel landbouwbanden voorzien van een speedindex A8, wat een maximum snelheid van 40km/uur aangeeft. Wanneer harder gereden gaat worden zal het voertuig voorzien moeten worden van andere banden.

*Update (12nov09):

Tijdens de behandeling van het voorstel in de 2e kamer heeft deze laten weten het voorstel van 40km/uur (ipv 45) te steunen. Dit voorkomt dat de voertuigen tachograafplichtig worden en dat voertuigen volledig moeten worden aangepast.

Belangstelling

Uiteraard kunt u bij Middelbos terecht voor zowel nieuwe assen als nieuwe banden zodat u straks ook op de nieuwe snelheid kunt rijden. Voor meer informatie en advies kunt u mailen of bellen (0592-372719).