Voorstel

BOVAG reageert positief op het voorstel van minister Schultz Verhaegen van Infrastructuur en Milieu om lange en zware vrachtwagencombinaties (LZV’s of ecocombi's) definitief toe te laten op de Nederlandse wegen.

EU

Met het besluit loopt Schultz vooruit op Europa, die de inzet van LZV’s bij internationale transporten nog verbiedt. De LZV’s kunnen dus nog niet de grens over. ‘Onderzoeken hebben aangetoond dat de inzet van LZV’s bedrijven economische voordelen oplevert’, zegt BOVAG-woordvoerder Paul de Waal. ‘De luchtkwaliteit is er bovendien mee gediend. Prima besluit dus. Het is alleen jammer dat de invoering van LZV’s niet in EU-verband gebeurt. Dat zou nog beter zijn geweest.’

Nederland

Afgelopen jaar reden er in ons land officieel 400 extra lange en zware vrachtwagens (LZV's), maar naar verluidt zijn dat er inmiddels meer dan 600. In 2010 hebben de combinaties 20 miljoen vrachtautokilometers bespaard. Door LZV's niet langer in een proef, maar permanent toe te staan, wordt het voor de transportsector interessant om hierin te investeren.