De politie in Gent (België) krijgt hulp bij het controleren op versleten banden. Een in het wegdek ingebouwde laserscanner is in staat om de profieldiepte van de banden van rijdende voertuigen te controleren.

TyreEye

Het meetsysteem, de zogenaamde TyreEye, is ontwikkeld door de firma Traffic Observer. De apparatuur is geheel weggewerkt in het wegdek. Met behulp van laserlicht worden de banden van voorbijrijdende voertuigen beschenen en in een 3d-profiel vastgelegd, waardoor de profieldiepte van de banden nauwkeurig is vast te stellen.

Bandenslijtage en snelheid

De TyreEye meet voertuigen tot een snelheid van 120km/u nauwkeurig, terwijl normaliter de profieldiepte van banden door de politie alleen bij stilstaande voertuigen gecontroleerd kan worden. In combinatie met langs de weg opgestelde videocamera's en een meetvoertuig kunnen overtreders realtime worden vastgelegd.

Resultaat

De politie in Gent heeft geëxperimenteerd met het systeem. Bij controles van bijna 2100 voertuigen zijn 30 verbalen uitgeschreven omdat de profieldiepte van een of meerdere banden minder dan 1,6mm bedroeg, zo meldt 'Het Belang van Limburg'. Overigens kan de TyreEye de politie ook van dienst zijn bij het handhaven van de maximum snelheid: de apparatuur is ook in staat om snelheidsovertredingen te constateren.

Wettelijke en aanbevolen profieldiepte

De wettelijke minimum profieldiepte is momenteel nog 1,6mm. Wij (evenals de branchevereniging VACO en de ANWB) adviseren om banden te vervangen bij een resterend profiel van 2mm (en 4mm voor winterbanden). Behalve voor autobanden geldt dit ook voor uw aanhanger en caravanbanden.