Reacties

CNV Vakmensen is verheugd over de toestemming die minister Schultz van Haegen verleent voor extra lange vrachtwagens in Nederland.

"Die bieden milieuvoordelen, maar ook zelfs voordelen voor de chauffeurs. Maar gemeenten en bedrijven moeten wel willen meewerken aan goed ingerichte, beveiligde (af)koppelingsplaatsen", vindt bestuurder Anton Meijerman van CNV Vakmensen naar aanleiding van de ministeriële plannen.

"Minister Schultz van Haegen loopt vooruit op wijziging van de Europese richtlijn over LZV’s. Die maakt internationaal transport met deze voertuigen nog altijd onmogelijk."

Meijerman ondersteunt de minister in haar opvatting dat LZV's milieubesparingen opleveren: immers, soms wel 20 ton meer vracht per truckcombinatie met een vergelijkbare uitstoot.

Uniek systeem

"Ik weet bijvoorbeeld dat ze bij Wezenberg Transport in IJsselmuiden samen met Jumbo-trailers een uniek systeem hebben ontwikkeld waardoor die supertrucks nog beter uit de voeten kunnen in de steden, dan de traditionele vrachtwagens van nu", zo stelt Meijerman.

"Door hun Trailer Integrated Coupling System (TRICS) hebben deze wagens zelfs een kleinere draaicirkel dan traditionele vrachtwagens. Terwijl een gewone LZV minstens 14 meter draaicirkel nodig heeft is voor de TRICS-LZV minder dan 12 meter genoeg."

Trots

"Dat zijn dus hele fraaie productontwikkelingen. Heeft te maken met verschuifbare achterassen van de bakwagen. Made in Holland, dat is best iets om trots op te zijn."

Wel vindt de CNV-bestuurder het van belang dat gemeenten en ondernemers, voor wie de vrachtwagens onderweg zijn, de handen ineens slaan voor goed ingerichte koppelingsplaatsen aan de rand van de binnensteden.

"Daar worden die lange aanhangers geparkeerd zodat de chauffeur met de extra korte truck het winkelgebied in kan rijden. Maar ik weet van voorvallen waarbij dan de dieselolie van de koelmotoren is gestolen of allerlei bijzondere verlichting eraf is gesloopt. Dat moet beter kunnen."

Argument

In Nederland reden geruime tijd 400 LZV’s rond, bij wijze van proef. Door deze vrachtwagens niet langer in een proef maar permanent toe te staan, wordt het voor de transportsector interessant hierin te investeren, voert minister Schultz van Haegen aan als argument voor haar beslissing.

"Doordat er per LZV meer vervoerd kan worden, dragen deze vrachtwagens bij aan een betere benutting van de weg, lagere transportkosten en minder belasting voor het milieu", aldus Schultz van Haegen.

Zij vindt het volgens genoemde vakbond dan ook "onbegrijpelijk dat de Europese Unie wel ambities toont om wat te doen aan efficiënt transport, maar deze kans laat liggen."

Buiten Nederland rijden er in Zweden en Finland permanent LZV's en in Duitsland, Denemarken en Noorwegen op proef.

Veiligheid

"Het boeiende is dat de LZV in Nederland wordt toegestaan, terwijl er vanuit Europa bezwaren worden ingebracht. Dat heeft te maken met de veiligheid”, reageert Huub van den Dungen van FNV Bondgenoten.
“Wij kregen van een collega vakbond uit Duitsland signalen dat de arbeidsomstandigheden zouden tegenvallen", vertelt Van den Dungen verder.

En vervolgt: "De werkgevers vinden de LZV prachtig, maar wij zijn op bezwaren gestuit en vinden dat de LZV’s pas ingezet kunnen worden als alle bezwaren weggenomen zijn."

"Ik vraag mezelf af hoe ver je gaat in de transport. Het moet welbeheersbaar blijven. Bovendien moiet er tegenover de extra vaardigheden die de LZV vraagt een aduquate beloning staan", besluit Van den Dungen.